Monday, March 15, 2010

Hola Hola

ahhh I wasnt in a good mood to write for the past couple of weeks. lotsa things happened here & there...good things & the not so good things....haisshhh itulah kehidupan kan...we just have to lift up our head & face it no matter what, ibu mengandung ni dahla sensitif hahaha. ok enuff of that.

I'm approaching the 34th weeks of pregnancy *clap clap* huhuuu...nervous dah start rase..of coz! It's my 1st child tho pls bear with me hihi last week I had my regular checkup at KKSA. Everything was good & normal, kat private hosp pun same...tgk baby dah besar...alahai mcm x sabar je :)

Rite now I've started to think bout my birth plan....nak give birth kat mane,the options of pain killer & stuff. oh sgt penting ok. I opted for natural birth insya Allah if xde pape kan...harap2 dapat bersalin normal...obviously I dont know/cant imagine how the pain is (delivery) so I've open up my option for the pain killers such as pethadine,epidural n such....we never know kan...every woman is different from one another...tak semua sakit labor kita same (dis is for 1st time mommy ok yg dah beranak pinak tu dah senang dah) a friend of mine dah bukak 6cm pun cool je...dia kate dia rase sakit x sampai 30mins pun..alhamdulillah rezeki dia kan..some ade yg sakit for 12 hours tapi baru 4cm dilated..hohhh seriously if u have the rezeki to bear with the pain, bersyukur lah Allah tolong permudahkan...without His help u wont be able to go thru the process urself...some terpaksa went thru a horrible experience sampai tumpah darah n all....terang2 bersalin tu kan bagai bertaruh nyawa ganjaran pahala yg besar & penghapus dosa untuk mommies insya Allah...our body is design for giving birth, dont worry let the body do its job :) huhuu

u r not a weak/abnormal mommies if u opted for pain killers...remember that! every woman is different...if we already try our best tapi x dapat jugak dont give up, nowadays dah banyak option untuk memudahkan mommies bersalin...apepun u should know your body..jgn tahan sakit sampai dah abes energy nak push last2 kene vacuum/ceaser pulak kan...sbb tu u must really understand ur body...unless cases mcm breech ke or complication tu mmg kene c-sect utk kebaikan ibu & anak. it all depends on our rezeki with Allah's help. kite kene terima & redha dgn apepun cara Dia nak bagi kat kite.

so ladies u r already a super great mom, no matter what the method u had for the delivery of ur child....mengandung tu sendiri satu pengorbanan...sakit pinggang,sakit badan,susah nak tido,kene allergic,night mares,sumtimes sampai menangis..huu cabaran sungguh...for me apapun lah kan...yg paling penting ibu n anak tu selamat dilahirkan..x kisahla mcm mane..dua2 sehat & happy...we juz have to mentally & physically prepared...think positive & face it, insya Allah semuanya akan ok :) amin

anyways congrats to my bestie laily for her newborn

awatiff aleesya

and to my bloggermates Puan Nurliyana for her newborn Dani :)

No comments: